Rondreis Taiwan

12-07-19
13:00 uur met de trein vertrokken vanaf Deventer naar Schiphol. Om 17:15 uur vliegen naar Hong Kong. Tussenstop Hong Kong en om 09:00 uur (13-07-19) geland in Taipei.

In totaal vanaf station Deventer tot aan het hotel hebben we er 21,5 uur over gedaan. ‘S Avonds hapje eten en een rondje door de wijk gemaakt. 36 graden dus benauwd is het wel, desondanks leuke levendige stad.

14-07-19

Nadat de klok helemaal was rond geslapen was het vandaag onze eerste echte dag in Taipei. De metro werd opgezocht en koers gezet richting de ‘Taipei 101’. Deze toren steekt boven alles en iedereen uit en tot juli 2007 het hoogste bouwwerk ter wereld.

Hierna namen de oliesjeiks uit Dubai deze eer over met hun Burj Khalifa. Ondanks dat ze de titel kwijt raakte is het nog steeds een immense toren van maar liefst 509 meter hoog. Dat de wereld niet stil staat met de architectuur blijkt wel dat de Taipei 101 op dit moment op plek 9 staat van hoogste bouwwerk wereldwijd en dat in iets meer dan 10 jaar tijd. Een lift brengt je in 45 seconden naar boven en vanaf daar heb je een meer dan prima uitzicht over de stad. Een stad die veel groter is dan ik van te voren had verwacht.

Na het bezoek aan de 101 kwamen we terecht in het Zhongshan Park. Een aardig park waar je een prima wandeling kunt maken. Vanaf hier heb je tevens een prima uitzicht op de toren. De avond werd culinair afgesloten op de Ningxia Night Market. Een typische Aziatische food market waar menig toerist zijn wenkbrauw doet fronsen, maar waar het eten verrukkelijk is.

15-07-19

De gondola Maokong en de Taipei Zoo stonden vandaag op het programma. De gondola brengt je bovenop een berg vanwaar je over de theeplantages een schitterend uitzicht hebt over Taipei, maar vandaag even niet. Vandaag was de gondola gesloten.

Dat was balen want morgen vertrekken we uit Taipei en dus is het nog maar de vraag of we deze nog gaan zien. De dierentuin stond dus iets eerder op het programma dan verwacht en achteraf maar goed ook. Voor in totaal € 6,00 waren we bezoekers van 165 hectare dierentuin, met andere woorden 1 van de grootste van Azië.

Het ligt tegen een berg op gebouwd en met 35 graden is dat een aardige beproeving en koste menig zweetdruppel. De dierentuin was zo groot dat we het continent Australië maar even voor wat het was hebben gelaten incl. de reptielen, vogels, woestijndieren, het pinguïn habitat en de amfibieën.

16-07-19

Op een kleine 200 kilometer van Taipei ligt de tweede stad van Taiwan; Hualien. Vandaag zijn we per trein naar deze stad gegaan en verblijven hier minimaal twee nachten. De reden hier voor is het natuurpark Taroko Gorge. Deze schijnt 1 van de mooiste van Taiwan te zijn. Dwars door het natuurpark ligt een 19 km lange canyon. Het bezoek staat voor morgen op de planning. Vandaag was het ruim drie uur treinen en nadat er was ingecheckt in het hotel werd een bliksembezoek aan de Pin Garden gebracht. De Pine Garden was ooit een commandopost die de Japanse marine tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte. De compound werd gebouwd in 1943 en was de plek waar veel Kamikaze piloten hun laatste dagen doorbrachten voordat ze op hun missies afreisden. Hualien is een havenstad en heeft ongeveer net zoveel inwoners als Deventer, de lichtjes en neon in de straten daarentegen doen vermoeden alsof je in een metropool bent beland. Alles is hier echter wel overzichtelijk en de temperatuur redelijk aangenaam door het windje van zee.

17-07-19

Het Taroko Gorge natuurreservaat, de reden dat we in Hualien zijn. Vandaag een taxi chauffeur gecharterd die de hele dag het aan durfde om ons het reservaat te laten zien en dan met name de kloof welke er dwars doorheen loopt. Wederom een zeer warme dag dus met liters water en de zwemkleding bij ons gingen we op pad.

We begonnen met de Shakadang Trail, een 4 kilometer trail welke langs de Shakadang rivier liep. Onderweg heerlijk pootje baden in het kraakheldere water van de rivier. Hierna bezochten we de Swallow Grotto, het Taroko Park staat bekend om zijn marmeren muren en kliffen welke tot de hemel lijken te reiken. Dat kun je vanaf hier heel goed zien. Onze volgende stop, de tempel de Eternal Spring Shrine. Bij deze tempel lijkt het net of er een waterval uitkomt. Een tweede tempel, de Changuana tempel, bezochten we hierna. Na dit alles een duik in het frisse water om af te koelen.

Een heerlijk dagje welke ook culinair prima werd afgesloten op de Dongdamen Night Market. Veel voor weinig was ook hier weer het credo. Helaas ook een andere kant van Taiwan mogen ervaren. Het vissen op de kermis met plastic eendjes zoals bij ons gebeurd hier met levende vissen en schildpadden..

18-07-19

Dagje met de trein vandaag, we zijn vertrokken vanaf Hualien en zijn nu aangekomen in Yuli. Yuli is een klein plaatsje wat tussen de groene bergen en rijstvelden ligt. De eigenaresse begroette ons meer dan hartelijk en vanavond zaten we zowaar een taartje te eten ter viering van haar zoontje’s 3de verjaardag. De rest van de dag was het plaatsje Yuli verkennen. Een bezoek aan de locale kapper, een hapje en een drankje en zoals gezegd een heuse kinderverjaardag was de dagbesteding van vandaag.

19-07-19

De reden dat we in Yuli zijn is de Walami trail. In Yuli zelf wil je ook niet te lang blijven is inmiddels onze ervaring. Het is het allemaal net niet deze plek. Weinig (kwaliteit) eettentjes, om 20:00 uur sluit alles, amper taxi’s etc. Desondanks was de Walami trail vandaag schitterend. In totaal hebben we 3 kilometer geklommen van de in totaal 19, ivm de kinderen, maar deze 3 km waren al geweldig. De jungle op zijn best, met overal geluiden om je heen van dieren. Waarschuwingsborden voor beren, slangen en wespen. Apen in de bomen, touwbruggen en metershoge watervallen. De in totaal 19 km red je overigens niet in 1 dag, over deze 3 km heen en 3 km terug deden wij al een paar uur over. Opvallend is dat deze trail bijna nergens wordt gepromoot en wij hierachter kwamen via opreisinjeafritsbroek.nl.

20-07-19

Next stop: Taitung. Slechts 40 minuten met de trein vanaf Yuli. Planning was om naar Kenting te gaan (Zuid Taiwan), maar de weekend tarieven daar om te overnachten waren aanzienlijk, zelfs met onze ‘Genius korting’. Taitung was qua tarief beter en aan de kust, zodoende was de keuze hierop gevallen. Dit weekend willen we sowieso een pauze inlassen in ons reisschema en maakt de plek eigenlijk niet zoveel uit. De laatste dagen waren vrij intensief en vandaag en morgen zal worden gebruikt om bij te tanken. Sowieso tanken we bij doormiddel van de keuken en vanavond stond Hot Pot op het menu. Het lijkt om fonduen, maar is de kaas vervangen door Oost Aziatische gerechten. Prima gerecht wat ongetwijfeld vaker op het menu zal komen.

21-07-19

Een relax dagje vandaag, maar toch nog een rondje Taitung gefietst wat uiteindelijk ruim 20 km betrof. De krakkemikkige en te kleine fietsen werden gehuurd van hotel, waarna de route werd gevolgd. De route ging langs de kust van Taitung, parken en rijstvelden. Hier en daar wat improviseren als de bordjes het niet meer aangaven, maar uiteindelijk kwamen we toch over. ‘S middags wat zwemmen bij het hotel en relaxen bij de kamer en ‘s avonds naar ‘uncle Pete’s pizza’s’. De eigenaar Pete komt uit Tennessee USA en kwam hier 20 jaar geleden op surf vakantie. Daarna is hij nooit meer weggegaan en inmiddels surft hij nog steeds, getrouwd en eigenaar van een goedlopende pizza restaurant. Leuke kerel en zeker niet verlegen voor een praatje.

22-07-19

Op naar onze volgende stop, Kaohsiung. Vandaag was de treinreis in totaal 3,5 uur, totale afstand een kleine 200 kilometer. Tijdens deze rit kwamen we, naast de bergen en rijstvelden, kilometers lange tandbaars kwekerijen tegen. Schijnbaar een goed lopend product hier. Kaohsiung dus, onze eerste stop aan de west kust van Taiwan. Na een paar relatief kleine plaatsen te hebben overnacht is dit er weer 1 met volop hoogbouw, lichtjes en heel veel mensen op straat. Nadat we ingecheckt waren besloten we direct een taxi te nemen naar Banana Pier en Pier 2, de hippe wijken van de stad. Het is een oud havengebied waar nu trendy winkeltjes, musea en galerijen zijn. Ook de straat kunst leeft hier volop. Leuke wijk waar we wellicht morgen ook nog weer een bezoek aan brengen als het enigszins meezit.

23-07-19

De ‘Dragon and Tiger Temple’ stond vandaag op de planning. Na een goed ontbijt werd de eerste taxi aangehouden en koers gezet richting het tempel complex. Daar aangekomen was het niet de enige tempel welke er stond. De straat stond er vol mee. Zoveel tempels op de vierkante kilometer hadden we nog niet eerder gezien deze reis. De hele straat ademde boeddhisme uit alsof het Nederlands elftal aan een EK of WK begon. De gehele straat rook wierook, Chinese lantaarns hingen overal en de draken beelden stonden nog net niet midden op de weg. Leuk om enkele te bezoeken, maar na een aantal weet je het wel. In de middag bezochten we de Dream hall. Een gigantische Shopping Mall van 8 verdiepingen incl. voldoende Chinese kitscherige dingetjes. Hello Klitty kunnen we inmiddels niet meer horen of zien. Op het dak van de Shopping Mal een heus Dino pretpark met een reuzenrat. De verdieping eronder alleen maar spelcomputers. Het lawaai en vele knipperende lichtjes maakten van onze jongste een ware tiran die overal aan wilde zitten of hangen. De jongste heeft qua aandacht hier sowieso niets te klagen in Taiwan. Met zijn blonde haren wordt hij op menig foto gezet en kan hij helemaal niets verkeerd doen. Kaohsiung, een leuke stad wat we op voorhand weinig van hadden verwacht.

24-07-19

Next stop: Tainan City. Slechts 45 minuten van Kaohsiung verwijderd met de trein. De reden dat we hierin gingen was dat dit een foodwalhalla, tempelparadijs en een stukje VOC geschiedenis had. Helaas bleek het allemaal enigszins tegen te vallen en vertrekken we vandaag weer verder richting Sun Moon Lake. Een toeristische hotspot in Taiwan en 1 van de acht gezichten van Taiwan.

25-07-19

Tainan City in de boekjes mooi vermeld, maar bij aankomst exact hetzelfde als alle andere steden. Veel verkeer, te druk, smog, warm etc. Dat hadden we al teveel gezien en na een middag hier rondgelopen te hebben besloten we i.p.v. 2 nachten er 1 nacht te blijven. Zo zaten we vandaag weer in de trein, alleen dit keer wat langer. Om precies te zijn ruim 3 uur. Eerste deel zo’n 1,5 uur met de Taiwan Railway en het tweede gedeelte met een boemeltje. Met dit boemeltje reden we de binnenlanden weer in en werd de hoogbouw ingeruild voor bergen en bomen. Het westen van Taiwan is sowieso veel stedelijker dan het oosten. Uiteindelijk aangekomen en met de taxi naar Yuchih Township gebracht een plaatsje aan de Sun Moon Lake, welke morgen op de agenda staat.

26-07-19

Sun Moon Lake, zoals eerder vermeld 1 van de 8 gezichten van Taiwan, heeft zijn gezicht laten zien en wij waren er van onder de indruk. De natuur rondom het meer is fantastisch, tel daarbij op het blauwe water van het meer en je hebt een schitterend locatie. Het verhaal, het oostelijke deel van het meer stelt een zon voor; het westelijke deel een maan. Dat zagen we vandaag zowel op de fiets als op de boot overigens niet. Een rondje om het meer is 33 km, wij deden er in totaal 9. 4,5 heen en 4,5 terug, reden de elektrische fiets mocht niet van het fietspad af en na 4,5 km ging het fietspad over op een openbare weg. Zelfs het eerste stuk was prachtig om doorheen te rijden. Met de middag nog een stukje met de boot wezen varen om ‘s avonds onze smaakpapillen te laten verwennen door de Taiwanese kookkunsten. Morgen gaan de rugzakken weer op, bestemming nog onbekend…

27-07-19

Om 00:30 uur vannacht de knoop doorgehakt, onze bestemming is Douliu geworden. Weer wat terug naar het zuiden en wat vragen oproept bij de Taiwanees. Dit is namelijk geen plek voor toeristen, maar onze reden is het pretpark Janfusun Fancyworld wat hier vlakbij ligt. Het populairste pretpark in Taiwan. Onze eerste keus waren de Penghu eilanden, maar dat bleek organisatorisch nogal een uitdagingen, vandaar de wijziging in het schema. Douliu is overigens een prima plekje om te overnachten. Ondanks dat er amper highlights zijn hebben ze wel de enige bowlingbaan van Taiwan. Met 38 banen ook nog eens een behoorlijke grote en dus konden we het niet laten om eens een balletje te gooien. Daarnaast missen we de Chinese mede toerist ook niet hier, welke we in grote getallen overal tegenkomen en ervoor hebben gezorgd dat wij op korte termijn niet op reis naar China gaan.

28-07-19

Janfusun Fancyworld, het nummer 1 pretpark van Taiwan. Een pretpark met jaarlijks meer dan 2 miljoen bezoekers. Vandaag bezochten wij het park en moet zeggen het park heeft voor iedereen wel wat. In totaal zijn er 28 attracties waaronder drie achtbanen waarvan je er in 1 de G5 krachten ervaart. Voor de kleintjes is er een Vicky de Viking gedeelte, een zwemparadijs incl. schuimpartij, dj en badmuts en een indoor speelhal. Een prima park waar we vandaag het geluk hadden dat het niet al te druk was en nergens lang hoefden te wachten.

29-07-19

De cirkel is rond, vandaag zijn we aangekomen in Wanli. Om er te komen kwamen we door Taipei ons startpunt deze vakantie. Met het laatste stuk hebben we het hele eiland letterlijk rondgereden met de trein. Nu dus weer in het noorden en tevens onze stop. Wanli ligt in de zogenaamde Green Bay, een zandstrand omringt door bergen. Een prima locatie om de vakantie af te sluiten. Zandstranden zijn er niet veel in Taiwan en vooralsnog zwommen we alleen in rivieren en zwembaden. De zee is de Straat van Taiwan, de laatste dagen hier veelbesproken om de Amerikaanse marineschepen die er zo af en toe een kijkje komen nemen, wat buurland China weer niet zo leuk vind en de spanningen weer op scherp zet. We zullen hier dus de aankomende dagen vertoeven om op donderdag weer in Taipei te zijn.

30-07-19

Ons eerste dag in de zogenaamde ‘Green Bay’ is prima bevallen. Het strand is nagenoeg helemaal voor ons alleen. Onbegrijpelijk, want er zijn genoeg toeristen maar die kiezen schijnbaar toch voor de zwembaden bij de hotels. Of is het de plastic soep die hier ook wel degelijk aanwezig is. Op het eerste gezicht lijkt het strand namelijk schoon, maar zodra je wat dichterbij komt zie je wel degelijk dat ook hier de rotzooi met kilo’s tegelijk aanspoelt. Helaas is het niet alleen hout, maar plastic flessen, slippers en zelfs een bowling kegel. Triest, helaas tijdens onze reizen op meerdere plekken dit mogen aanschouwen en iedere keer is het weer confronterend. We maken er letterlijk een zooitje van met zijn allen. Overigens van het hout wat aanspoelt kun je hele mooie hutten bouwen op het strand om diezelfde hutten ‘s avonds in de brand te steken voor het kampvuur.

31-07-19

‘S ochtends heerlijk wezen zwemmen en ‘s middags aan het strand gelegen.

01-08

De reis terug naar Nederland is begonnen. Na gisteren een dag aan het strand te hebben gelegen op Green Bay hebben we vandaag de rugtassen weer ingepakt en de trein terug naar Taipei genomen. Met deze laatste stop komt er een eind aan deze fantastische reis. Morgen rest ons nog een lange vlucht naar Nederland waar we eerst nog een tussenstop maken in Parijs. Het zal wennen worden om niet overal de enige westerling meer te zijn, desondanks is het voor de jongste net op tijd. Hij zit op een blonde troon en dat bevalt hem iets te goed.

02-08-19

Thuis na een reisdag van 23 uur incl. tussenstop en vertraging in Parijs, maar het was het allemaal waard. Taiwan wat was je mooi.